torsdag, december 06, 2007

Advent


För att ha sovit fram till ett blev söndagen en förvånansvärt aktiv dag. Efter lunch och duschning gick jag och Hanna ner till adventsfikat på nationen. Pepparkakor och ischoklad avnjöts till körens julsånger, och till sist började julkänslan infinna sig. Av en slump fick vi veta att det skulle vara adventsfyrverkerier vid Botaniska, så lite senare knatade vi dit. Det var riktigt mysigt! Det kändes som att alla människor i stan vallfärdade dit med oss, överallt stod det folk i olika åldrar, alla med huvudena uppböjda mot den mörka himlen och med ett leende på sina läppar. Fyrverkeriprogrammet höll på i kanske tio minuter medan musik spelades upp. Då och då gick susningar genom folkhavet, och efter den stora finalen som lyste upp hela himlen var applåderna öronbedövande.
Tårögd och med en klump i halsen stod jag där och tittade på färgspelet, om det berodde på själva fyrverkerierna, den plötsliga gemenskapskänslan med alla runt om, eller helt enkelt var en följd av att jag var bakfull låter jag vara osagt.
Köttsugen blev stort framåt kvällen. Vi försökte hitta något inte alltför dyrt ställe i närheten som serverade plankstek, men utan framgång. Det blev istället pizza från Palermo som gick sitt öde till mötes i Hannas säng framför Ratatouille.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Plankstek finns ju där gatan som Pinoccio ligger på, fast man går förbi biblioteket. RamBoo eller vad det heter.

Anonym sa...

Snygga fyverkeribilder! Borde kollat här innan jag försökte mig på att rita såna i ett julkort till en kompis!