lördag, december 08, 2007

Mitt dumma nöt

Ibland vill jag bara slå mig själv i huvudet med en bok eller något annat tungt tillhygge. Detta inträffar bland annat efter diverse val där jag valt att avstå från att rösta eller helt enkelt röstat fel, för att jag trott att min egen röst inte påverkar eller för att jag trott att utgången varit säker redan från början.

I förra riksdagsvalet röstade jag på ett litet, obetydligt parti med förhoppningen att de skulle nå 4%-gränsen och få möjlighet att påverka inom sitt specifika fält, ungefär som miljöpartiet. Nu leder moderaterna landet och jag bär det på mina axlar och tar nästan på mig fullt ansvar för detta eftersom jag trodde att sossarna skulle vinna, och att jag bara ändrade om lite bland de övriga.

Idag var det lanskap på nationen. Jag var där en snabbis innan min förkylning sa till mig att gå hem. Jag hann vara med på ett val, där min nya redaktörskollega skulle väljas. Valet stod mellan min vän som kom till nationen samtidigt som jag och var klubbverkare tillsammans med mig, och en som kom ny till nationen den här terminen och ännu inte innehaft något ämbete. Av nån dum anledning blev jag sådär velig, eftersom jag tycker synd om den jag tror inte kommer bli vald - i det här fallet nykomlingen. På nationen brukar främst de som haft andra ämbeten väljas till fotograf, redaktör mm, och framförallt brukar det ses som en inkörsport om man tidigare varit klubbverkare.

Hur som helst, ni anar vart det leder. Jag röstade blankt.

Sen gick jag hem för att snörvla och äckla mig ifred. Någon timme senare fick jag veta att nykomlingen blivit vald. Ah, mitt fel! Varför tror man att utgången är viss? Varför tror man att ens egen röst inte spelar någon roll? Usch så dumt.

Det var ju dessutom jag som tjatade på min vän att ställa upp. Och vi har pratat om hur vi vill jobba med tidningen och så... Nej, usch!

Var mina axlar tidigare tyngda av vilka som styr Sverige är de nu ytterligare tyngda.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är er nation dum? Det är väl lika bra att ha tre redaktörer? Vem tänker? När vi har såna "problem" med flera till tidningen, kulturnämnden, filmen osv, så får ju fler bli. Gah! Okej om ni fick betalt eller nåt, men nu handlar det om äkta volontärjobb. The more the merrier, för guds skull!

Anonym sa...

Det är en poäng, visst kan man vara fler. Låt henne vara med :) Men det blir alltid en presitgefråga på nationen när det är val. Du får väl avvakta protokollet för att se om din röst hade betytt något. Själv röstade jag inte heller då jag har några obetalda skulder. Hur som helst, jag tycker ändå det var kul att den nye killen vann, friskt blod på nationen är alltid bra, även om de själ ämbeten från våra vänner. Men mest nyfiken blir jag på vilket parti du röstade på :p Inte SD hoppas jag...
/Joppelito.blogg.se

Anonym sa...

Iaf ska vi till skansen på söndag (3e advent) om du vill följa med. Anledningen att jag inte sagt nåt var att det inte var bestämt. Och jag hade fått veta samma dag att Anneli ville följa med. Så nu får du sluta sura om det. :)