onsdag, juli 30, 2008

Min vän Leonard

Jag har just avslutat Min vän Leonard av James Frey. I författarens tack nämns karaktärerna ur boken, och jag insåg att berättelsen är äkta. För att kolla upp det lite mer googade jag, och fick då via Wikipedia reda på att vissa viktiga saker i boken ändrats, något Frey erkände efter en viss tid. Efter det erbjöds läsare pengarna tillbaka, och det har tillkommit lite diskret i början: "Vissa namn och identifierbara egenskaper har ändrats. Vissa händelselförlopp och detaljer har ändrats."

Där ser man. Vad ska jag läsa nu?

För övrigt var boken helt okej, trots att jag kan bli riktigt störd när språket är fel. Kommatecken och punkter är till för att användas. Enda tillfället där jag tycker språket stärkte boken är då huvudpersonen känner rejäl sorg, då ett språk som inte håller sig till reglerna stämmer väl överens med hur tankarna far.

1 kommentar:

Ordnungswidrig sa...

jag har också läst en bok av james frey - a million little pieces, föregångaren till leonard. det blev en stor skandal när det kom fram att det mesta i den påstådda biografiska boken var påhittat. Oprah hade recenserat och lovordat hans bok och blev sen förbannad när sanningen kom ut. Han fick komma med på oprah igen och be om ursäkt för att ha ljugit. Det är en bra bok hur som helst.