fredag, februari 29, 2008

The never ending ikea-besök

I tisdags åkte jag och Emilia till IKEA. Det var spännande. Jag vet inte riktigt hur det gick till, men vi kom inte därifrån förrän fem och en halv timme senare. Först var planen att åka buss hem, men efter lite eftertanke insåg vi att vi hade för mycket saker att bära. Vi ringde ett taxibolag som sa att det inte var någon fara. Vi närmade oss slutet av IKEA-banan när vi stötte på Fyndhörnan. Där gjorde Emilia ett fynd. Tyvärr(?) ett ihopmonterat sådant, i form av en byrå. Glada i hågen betalade vi våra inköp. Jag ringde återigen taxibolaget för att fråga vad en större bil skulle kosta, och fick då veta att de inte hade något större än en kombi. Emilia ringde då sin moder som jobbar i närheten och lovade att komma och hämta upp oss och våra nya tingestar en halvtimme senare.

I min plan för denna tisdag ingick ett besök på onoff för införskaffande av en kamera. Vi bestämde därför att dela på oss, så i ösregnet gick Emilia mot varuutlämningen för att hämta mitt skrivbord medan jag begav mig på jakt efter onoff. Jag skyller på utmattningen, stressen och det piskande vädret; jag hittade inte onoff. Jag ville ju inte att modern skulle få vänta på mig, så jag vände. På varuutlämningen träffade jag Emilia som konstaterade att min bordsskiva inte skulle få plats i bilen, men jag kunde lämna den där till nästa dag. Vi lastade in bordsben- och ram i bilen och körde tillbaka till IKEA, där vi på nåder fått parkera två fulla kundvagnar. Inlastning av vagnsinnehåll i regnet följde. Allt fick plats i bilen utom jag, så jag plumsade till busshållplatsen. När jag kom hem hade Emilia, med hjälp av Tom, burit in alla saker. Återstoden av dagen ägnades åt febrilt
letande efter någon som kunde skjutsa hem bordsskivan nästa dag, ett letande utan framgång. Enda lösningen som kvarstod var att köpa IKEAS hemkörning för fyrahundra kronor, vilket kändes jäkligt surt då vi lika gärna kunde ha gjort det tillsammans på en gång - att själv betala 400 för att skjutsa hem en borsskiva som kostade 350 kändes inte roligt. Snabbt bestämde jag mig för att köpa en soffa, något som jag tänkt vänta åtminstone en månad med.

Onsdag morgon tog jag återigen bussen till Boländerna. Klockan 10:45 gick jag av vid onoff för att köpa kameran först innan någon annan hann ta något av de "enstaka exemplar" som enligt hemsidan fanns där. Onoff öppnade dock inte förrän 11, så jag gick till IKEA istället. Där valde och beställde jag soffa och hemkörning av både den och bordsskivan. Tillbaka till onoff, där kameran inte längre fanns i lager. I en genomträngande lukt av bajs (eller sopor, tror det finns nåt sånt där) fick jag vänta tio minuter på bussen hem. Soffan och bordsskivan skulle köras ut dagen därpå.

Mellan 8 och 12 på torsdagen skulle IKEA komma och dumpa sakerna hos mig. Jag drog mig upp ur sängen vid 8, men först klockan 10 kom bilen. Efter hjälp av olika vänliga själar att bära upp sakerna till korridoren kunde monteringen äntligen sätta igång! Glad i hågen började jag skruva ihop bordsben, bara för att märka att det bara fanns två stycken när det skulle finnas tre. Emilias väna moder letade i sin bil och jag fick senare leta i Emilias röda rum, men inget ben fanns nånstans. Jag tänkte åka in till IKEA direkt och hämta det tredje benet, men hann inte - och tur var det. När jag ringde kundservice konstaterade de att jag fått fel ram till bordet, och därav ett ben för lite. Jag blev informerad om att jag skulle åka tillbaka till IKEA med ramen, så skulle jag byta den och få med mig det tredje benet också.

Idag ringde jag återigen till kundservice för att höra om det fanns någon möjlighet att få den rätta bordsramen hemkörd gratis istället, eftersom jag inte har någon bil och redan har betalat hemkörning en gång, och framförallt för att det var IKEA som gjort fel och inte jag. Det gick. Men det skulle dröja upp till 10-14 dagar. Och jag hade tänkt flytta idag. Så det blir till att släpa det ganska stora, tunga och otympliga paketet till och på bussen, och sen ett lika stort och otympligt (eller större?) paket hem igen.

Jag börjar bli trött på IKEA och Boländerna nu. Överdos.

För att min tredje resa dit denna vecka inte ska kännas lika värdelös ska jag köpa kameran idag. På pc city. Om den finns kvar i lager dvs. Ibland ändras sånt snabbt har jag märkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Shit, jag beundrar ändå ditt tålamod! När jag var på ikea senast här i gbg så höll det på att sluta lite på motsvarande sätt, men jag hade ändå föräldrar å bil här. Trots det gick inte allt in i bilen å vi blev kvar på ikea alldeles för länge. Tillslut bestämde jag mig för att bokhyllor är överskattat. Ikea kan verkligen va ett helvete.