fredag, juni 13, 2008

Uppsatsen. Process och resultat del 2

Opponering på uppsatsen var i tisdags. Till min stora fasa, jag hade fått för mig att den skulle vara på onsdagen. Måndagen ägnades åt att läsa de andras uppsatser, främst den jag skulle opponera på förstås men även de andra eftersom vi skulle ha minst en fråga var på varje uppsats. Den jag skulle opponera på var som tur var välskriven och intressant, då blir det lättare. Det han kom fram till i sin uppsats var för övrigt att de kvarlevor som hittats i Pompeji till största del torde härstamma från betjänter och/eller slavar, eftersom det finns många fler fynd i de större bostadsenheterna. Intressant.

Opponeringen var förvånansvärt odramatisk och inte alls blodig. Höjdpunkten var när vår handledare plötsligt, på tal om engelska namn och Homeros/Homer, sa "Spider pig spider pig". Lågpunkten var nog när jag fick en smart och uttänkt fråga och bara sa "Det har jag inget svar på". Eller så var det när en person hela tiden ursäkta sig, skrattade nervöst, och pratade om hur dålig hon var. Stackars människa, så som hon verkar döma sig själv blir hon förmodligen automatiskt dömd av omvärlden. Stå på dig människa! Jag borde ha sagt nåt, typ "Nej, du är inte dålig, sluta", men det gjorde jag inte. Jag bara satt tyst och väntade på att det skulle ta slut.

Efter opponeringen firade vi med lite glass i blåsten. Väl hemma hade jag fått mail från handledaren:

"Hej Pernilla,

Tack ska du ha för en mycket intressant uppsats. Lars och jag har nu summerat våra intryck och har beslutat att du får betyget VG för din uppsats. Den är välskriven och väldisponerat och du ger dig i kast med ett ämne som ännu ej är så väl uforskad eller som det finns speciellt mycket skrivet kring. Du har visat att genom en studie av källorna kan man diskutera de frågeställningar du lyfter fram."

Så otroligt, obeskrivligt gott. Det som ju kändes som det sämsta jag någonsin skickat in, jag hade inte ens hunnit korrekturläsa. Fast, som någon konstaterade, säger det mest om mig eller om kursen? Men jag väljer att vara glad för betyget och inte se ner på kursen, så det så.

Inga kommentarer: