måndag, oktober 25, 2010

Grisen gal i granens topp

Jag är trött och seg och slut efter en heldag. Och en helhelg. Jobbade uthyrning, diskade efter middag för 160 personer. Seg seg seg. Utställningen tog musten ur mig förra veckan. Tankar tar min must denna. Och uppsatsen, och höstlovsaktivitetsplanerandet för Gustavianum, och nationen... och försöken att däremellan vara social. Och imorn ska jag först ha handledarmöte och sen jobba med masteruppsatsen. Sen jobba. Sen gå på bio! Det sista är ju socialt och roligt, bra!

Uppfylld av höstsolen och alla sprakande löv.

Prat med tryckeriet, snart är det mesta inskickat. Utställningens invigning närmar sig! Gruppsamarbeten som sätter samarbetsförmågan på prov.

Mötte min fd-s mamma förra veckan, fantastiskt fin person som jag saknar och alltid kommer ha fina minnen av. Som skickade ett så fint och omtänksamt sms efter att det tagit slut, några varma ord som jag alltid kommer minnas ordagrant och bevara i minne och hjärta. Förhoppningsvis finns det någon annan lika underbar familj som väntar på att bli en del av mitt liv. Och det är ju faktiskt inte familjen man är tillsammans med, även om den också är viktig. Kanske kan en större kärlek väga upp en mindre "bra" familj.

Ständigt frusen och invirad i en filt eller flera lager kläder. Hittade en finfin vinterjacka igår, kostar 2200. Kommer inte bli min. Lyckades däremot hitta massor av fina kläder till G. Jag blev lovad provision; en bulle för varje plagg jag hittat åt honom. Jag tänkte försöka vara jävlig och ha dem ständigt innestående. Ringa när jag ska fika med nån annan och begära att han kommer och pröjsar en bulle.

Blev nyss nostalgisk. Kom att tänka på ett foto, som är taget 2006 och alltså inte finns på nån av mina nuvarande datorer. Är väl på nån skiva nånstans. Fick leta mig tillbaka till mitt gamla bilddagbokenkonto och kika där, fastnade sedan och tittade igenom bilder från 2006 till 2008. Fint.

Undrar hur människor kan fungera så olika. Hur vissa kan gå vidare så snabbt och lätt, medan andra - den kategorin jag hör till - hemsöks av tankar och funderingar så mycket längre. Hur jag när saker nu börjar anas eller hända tänker tillbaka. På honom, oss, henne, dom. Mer än ett halvår senare. Medan han verkade gå vidare utan några tankar alls. Jag önskar att jag tänkte mindre. Tänkte och kände mindre. Rent allmänt. Saker är nog lättare då. Då kan man stampa igenom livet och skövla både sin omgivning och sig själv, utan att tappa fokus på sin egen stig. Medan mina stigar leder lite här och var, snårar sig och fäller mig. Men alla stigar leder fram. Jag går ju också framåt, ständigt och ofrånkomligt. Framåt och uppåt på så många olika sätt. Jag gör det bara med sån väldig eftertanke. Kanske för att jag vet hur lätt stigar kan leda mig vilse?

Är omväxlande arg och ledsen, stressad, glad och uppåt. Idag mest ensamhetskrävande. Jag vill vara för mig själv, samla mig. Vet fortfarande varken ut eller in. Återigen den där blandningen av nytt och okänt som blandas med förgångna tankar och minnen. Jag undrar om jag vill vara själv på mer än ett sätt. Jag trivs ju så oerhört bra just nu. Själv. Men som H sa, jag kan inte jämföra med det som var innan, för inga människor är lika. Inga samspel är lika.

Åh. Äh. Blä. Jag blir inte klok på nånting.

Men när det har att göra med andra människor måste man vara klok. För jag vill inte bli en skogsskövlare.

Inga kommentarer: