fredag, juli 13, 2007

Jobbtankar

Nu är den första riktiga jobbveckan slut. Veckan innan jobbade jag bara två dagar, och veckan innan det provjobbade jag fyra dagar, dvs gick bredvid en ordinarie personal. Tre veckor plus tre dagar kvar att jobba, sen är det en eller två veckor kvar innan det är dags att stoppa näsan i böckerna igen, phew.

Jag fick så många negativa reaktioner när jag berättade att jag fått sommarvick inom hemtjänsten. Främst mot yrket i sig, men även mot min personliga lämplighet. Som det känns hittills kan jag säga till dom alla att screw you ni hade fel. Det är ju ett schysst jobb! Under en vanlig dag hjälper jag några med morgonbestyr, kokar kaffe och fixar frukost, diskar och tar ut sopor, bäddar och sätter på stödstrumpor, går hem till nån eller bara ringer för att kolla läget, kanske hjälper nån att duscha eller bara tvätta sig lite, har en schemalagd pratstund med nån. Tillbaka för lunch, sen iväg igen i två eller fyra timmar beroende på när jag slutar. Lämna mat hos folk, fixa inköp, diska och koka kaffe igen, ta ut sopor, gå på promenad runt konsum med nån, städa hos nån annan... osv. Man hjälper verkligen folk och ser hur tacksamma de är, man dyker upp och det betyder faktiskt nåt (sen spelar det ingen roll vem som dyker upp, men jag hjälper till att få människor att känna sig mindre ensamma och hjälplösa).

Det är en otrolig erfarenhet i livet att få se äldre på nära håll, det är en del av samhället och livet som annars är gömd och glömd - men den finns alltid där.

Och vad angår min personliga lämplighet - återigen, screw you. Jag är som gjord för det här. Likadant som när jag jobbade på förskola, jag var bra för att jag bryr mig om människor. Exakt vad var det jag inte skulle klara? Att laga mat? Att hjälpa folk med hygienen? Att byta blöjor? Att koka kaffe? Va?

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag jobbar inom personlig assistans och jag har också blivit bemött på samma sätt som du. jag tycker det är oförskämt att se ned på ett yrke där assistenten hjälper människor att få bättre livskvalitet. som du säger, screw you på alla sådana! /en surfare

P sa...

Jag undrar om högre löner skulle ändra synen på omsorgsjobb? Jag tjänade mer i ingångstimlön när jag jobbade på en fabrik för tre år sen än vad jag gör nu inom hemtjänsten. Sen är det där nog ganska djupt rotat också, de traditionella "kvinnoyrkena" som tidigare utfördes i hemmen av kvinnorna som inte jobbade är ju de som än idag har lägst status och lön - ex ta hand om barn, äldre och sjuka, städa. Det är en snedvriden syn på vad som är viktigt i samhället!