torsdag, januari 17, 2008

Hemtentan från Helvetet

Det som nog stör mig allra mest är inte att vi inte förstått något under kursmomentet, inte heller att vi bara haft en bok som kurslitteratur - som dessutom varit obegriplig. Det skulle kunna vara att läraren verkar arg på oss (kanske för att vi klagade på kursens upplägg där seminarierna gick ut på att alla skulle läsa en sida man skrivit om ett begrepp i boken, och det hela kändes mer som en skriv- och retorikkurs... men efter att vi klagat ändrade de upplägg, och det kom mer än två personer till seminarierna), men det är det inte.

Nej, det som stör mig allra mest är att läraren till synes helt godtyckligt valt ett skumt format. Istället för att skriva med Times, tolv punkter, 1,5 radavstånd (som jag trodde var det allmänt vedertagna) ska vi skriva i Garamond med enkelt radavstånd.

Fyi kan jag meddela att en rad skriven i Garamond blir mindre än en i Times. Och enkelt radavstånd är bra mycket mindre än 1,5. Eftersom jag redan tänker negativa tankar om om hela kursen, blir det så väldigt lätt att tänka att läraren bara vill göra det så svårt som möjligt för oss. Varje fråga ska besvaras med 2,5-3 sidor, och de kursare jag har pratat med har alla problem att få ihop det.

Alltså hallå. Garamond, enkelt radavstånd. Varför?

Inga kommentarer: