onsdag, juni 13, 2007

Humor

Jag köpte en Gustaftidning när jag var på ICA idag, jag tror det var för att jag kände mig så semestrig. Dessutom ingick en engånskamera, så då behövde jag inte fundera länge på inköpet. När jag kom hem var det inte alls en engångskamera (det var det såklart inte där i affären heller, men ni hajar) utan en jäkla leksakskamera man kan fylla med vatten som sen sprutas ut när man låtsas ta kort. Pyttsan.

Nu har jag suttit och läst en liten stund, och slås av hur dåliga alla insända roliga historier är. Några smakprov:

- Du, jag fick sju tabletter till hunden av veterinären. Hunden dog redan efter det första.
- Oj då, tänka sig vad som kunde ha hänt om den fått alla tabletterna på en gång!

Familjen Persson bodde under semestern på ett pensionat som bara låg ett stenkast från havet. Det var lätt att hitta dit för inte en enda fönsterruta var hel.

Fredrik lämnade plötsligt den lilla byn för att resa till Amerika och tjäna pengar. Beslutet kom plötsligt och föranledde kommentarer i byn.
- Tänk att han gav sig iväg sådär utan att tala om det i förväg.
- Ja, sa hans bror Nisse, vi misstänkte alla att det skulle bli nåt särskilt, för kvällen innan han stack iväg tog han fram handfatet och tvätta bägge fötterna... samtidigt!

- Skönt att det äntligen blivit höst, så man slipper gå och frysa i sommarkläder!

- Vad gör du för att hålla dina mattor så rena och fina?
- Jag har provat allt möjligt, men jag tror min man är bäst!

- Jag är officer i musikkåren!
- Vilken grad har du?
- Flöjtnant!

Och sist men inte minst *trumvirvel*:

Den finske timmerhuggaren hade varit i slagsmål och motståndaren hade huggit honom i huvudet med en yxa. Och där satt den. Den skadade måste till sjukhus, men yxan gick inte att rubba. En läkare tillkallades:
- Det här var mycket illa. Han måste omedelbart skjutsas till sjukhuset för operation.
- Gärna det, sa finnen. Men skulle ni vilja såga av skaftet först så att jag får på mig mössan?

Är det jag som har dålig humor? Eller är dum och helt enkelt inte fattar skämten? Ja jag säger då det, suckar jag för mig själv och känner mig som min farmor.

2 kommentarer:

Ordnungswidrig sa...

haha. jag prenumererade på gustaf när jag var liten, och jag skämdes över hur dåliga de insända skämten var. De har alltid varit en sån klass på dem, det är inte dig det är fel på.

Anonym sa...

Det är tragiskt hur kul folk kan ha av sånt där. Vill minnas att "skämten" var lika dåliga i Kalle Anka och liknande serier.