tisdag, mars 24, 2009

Goda men dåliga nyheter

Jag hittade äntligen ett program jag vill läsa! Snudd på otroligt. Kulturentreprenörskap heter det, och är på 180 poäng. Hela grejen med programmet är att det består av såna ämnen jag läst hittills, alltså tänkte jag tillgodoräkna mig det jag läst och sen bara ha ungefär ett år kvar av programmet. Önskemålet var sen att även läsa till en annan examen av nåt slag, eller kanske läsa journalistik.

I programmet ska man läsa 90 poäng (tre terminer) i ett huvudämne och 60 i ett biämne, och sedan läsa 30 poäng verktygskurser (typ entreprenörskap) där även en liten praktik ingår.

Igår var jag och pratade med nån ansvarig. Då fick jag veta att jag inte kan ha antiken som huvudämne, eftersom jag redan läst 90 poäng i det ämnet och man MÅSTE läsa C-kursen den allra sista terminen i programmet. Jag kan inte heller välja kulturantropologi som huvudämne, för det är bara biämne. Om jag vill läsa programmet får jag istället välja etnologi, arkeologi, konstvetenskap eller textilkunskap som huvudämne. Det positiva är att jag redan har ett års biämnesstudier klart eftersom jag har 60 poäng i antropologi, det negativa är att mina 90 poäng i antiken inte kan tas med alls.

Jag har läst 30 poäng i etnologi tidigare. Så om jag fortfarande vill läsa programmet (hon jag pratade med varnade mig för att det kanske kostar mer än det smakar) ser det ut så här:
HT 09 - Etnologi B
VT 10 - Inget? Valfritt? Annat?
HT 10 - Verktygskurser (det är första terminen dom ges)
VT 11 - Etnologi C

Då har jag en tom termin där.

Sånt jag har läst men som inte kan tas med i programexamen:
Socialpsykologi 30 p
Antikens kultur och samhällsliv 90 poäng
Grekisk mytologi 7,5 poäng
Etik ur feministiskt perspektiv 7,5 poäng
= 135 hp
Då behöver jag 45 poäng till (dvs 1,5 termin) för att få ihop en kandidatexamen i antiken.

Ett annat alternativ är att läsa något på avancerad nivå:
Masterprogram i ABM (då väljer jag mellan biblioteks- och informationsvetenskaplig och musei- och kulturvetenskaplig inriktning)
Masterprogram i humaniora (inriktning antikens kultur och samhällsliv, eller kulturantropologi om jag läser C-kursen också)
Masterprogram i mångfaldsstudier.

Vad som gäller för journalistik vid Uppsala universitet hittar jag inte ens i katalogen, men jag har för mig att man ska ha en kandidatexamen (som jag ju har efter den här terminen) och då skulle jag bli journalis med inriktning på antiken, typ.

Det finns även två utbildningar inom bildjournalistik jag är intresserad av. En KY i Bålsta, den är på 1,5 år tror jag, och en på Mittuniversitetet på 3 år. Men jag trivs ju i Uppsala och mitt rum. Och det är intagningsprov.

Kulturentreprenör + kandidat i antiken?
Kulturentreprenör + journalistik?
Kandidat i antiken (eller antropologi, känns bredare och mer användbart) som leder till journalistik?
Kandidat i antiken + bildjornalistik?

Hjälp!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad löjligt stelbent och trångsynt! Så arg jag blir på sånt där. Skit i kulturentreprenör. Det är ju ändå bara verktygsterminen som är speciell. Den tiden kan du lägga på något annat. Om du inte hemskt gärna vill läsa de andra grejerna.
Hoppas du kan bestämma dig. Själv hoppas jag på en lottovinst eftersom csn är slut och jag känner att jag valt fel (bra där när examensterminen är klar ...).

Anonym sa...

Btw - om du ändå vill ha antiken som huvudämne kan du inte läsa ett magister-år istället för c-kurs som avslut på programmet? Eller - du har ju redan antytt hur stelbenta de är.

Anonym sa...

OJ vad det låter rörigt i mitt lilla huvud!!! :-O
Lycka till med ditt val :-)

Kramis
/Filippa