tisdag, september 18, 2007

Schema och frustration

Jag har faktiskt planerat ett schema för idag:

8.00-9.45 Plugg
9.45-10.15 Paus
10.15-12.00 Plugg
12.00-13.00 Lunch
13.00-14.15 Plugg
14.15-14.45 Paus
14.45-16.00 Plugg

Hittills har det gått så här idag:
7.30 Vakna.
7.30-8.30 Äta frukost och skicka över grejer till tidningen.
8.30-9.45 Läsa Kunskapssociologi.
9.45-10.15 Kolla mail och duscha.
10.15-12.15 Läsa Kunskapssociologi.
12.15-13.00 Laga, äta och städa undan efter lunch.

I skrivande stund är klockan 13.07, alltså borde jag plugga. Men jag måste avreagera mig!

Korridorsliv är helt okej, men alltid har det hittills varit kökssituationen som stör mig. När jag kom till korridoren var många bortresta över sommaren, men en tjej var här. Hon visade mig mitt frysfack, som var hälften så stort/litet som alla andras. Efter att snabbt ha räknat att det fanns sju frysfack och sex rum skrattade ajg och ifrågasatte att jag skulle ha hälften så stort som alla andra. Tjejen hävdade att det stämde, sorry, för den har det facket och den har det, och så har ju vi (hon och hennes pojkvän) dom här två.

Efter lite efterfrågningar när folk kom tillbaka fick jag veta att det ena av parets två fack egentligen brukat användas som allmänt. Efter att ha samlat mod i flera dagar (inte helt lätt för en konflikträdd själ som min) sa jag till tjejen att jag tyckte att vi kunde byta frysfack, eftersom dom hade två stora och jag ett litet. Då skulle jag få ett normalstort, och dom ungefär ett och ett halv - fortfarande mer än alla andra. Okej sa hon, om du tar vårt nedre fack. Jag tyckte det var okej, bara jag fick ett större. Efter att vi bytt grejer insåg jag att det nedersta facket också var hälften så stort som alla andra, eftersom det inte var lika djupt. Jag bytte snabbt tillbaka, och informerade dom om det.

Hursomhelst, efter att jag började böka med deras frysrättigheter har de i princip ignorerat mig. Vi kan stå i köket samtidigt och laga mat utan att de så mycket som tittar på mig.

Långsamt insåg jag att jag i rättvisans namn egentligen skulle ha båda de två mindre facken, så har det fördelats i de andra korridorerna och det verkar mest logiskt.

Jag tänkte prata med dom igen (det där med att samla mod ni vet) men när jag stod och diskade kom dom ut och blev totalt hysteriska över att min läskflaska låg på deras kylskåpshylla. Jag sa "Den är min, det är bara att flytta på den, ställ ut den i värsta fall". Varpå han, utan att svara på det jag sagt eller ens se på mig, bestämt och demonstrativt ställer flaskan på köksbänken och fortsätter med något annat.

Samma kväll, eller om det var den efter, tog en annan person i korridoren upp frysfrågan med mig och honom när vi var i köket samtidigt. Vi kom överens om att jag skulle ha det nedersta facket och allt verkade vara frid och fröjd.
Senare var jag i köket, dom kom ut, och hon började härja med frysfacken. "Nu måste vi tina allt kött för att vi ska tömma lådan!", yadiyadi. Jag sa att det absolut inte var en sån brådska, men att de ju kunde börja tömma facket lite i taget. De fortsatte trots det att tina några förpackningar kött. "Det är ju lika bra att äta upp det man har hemma" sa dom bakom falska leenden.

Nu borde ju allt vara uppordnat, men icke. Jag fick ett hörn i det nedersta facket, som jag använder. Det är bara en marginell skillnad, och jag kan inte köpa hem frysta varor eftersom jag inte får plats med dom. När jag märkte att dom började fylla upp deras/vårt/MITT fack igen för några dagar sen slängde jag ner lite fler av mina saker i det - dom måste ju haja att jag ska ha samma rätt och möjligheter att faktiskt KUNNA frysa in något. Idag när jag kom ut möttes jag av att dom lagt upp saker i mitt frysfack, mitt lilla jag haft från början.

Vad gör man? Ska jag slänga ut deras saker? Eller ska jag tyst finna mig i det hela? Ett frysfack är ju en tämligen oviktig sak i det stora hela, men när man bor i studentkorridor med minimala utrymmen vill man ändå ha rätt till det som är ens eget. Usch, jag vill bara slå dom! Dessutom känner ju alla i korridoren till hela dramat, eller iaf den första delen.

Jag vill baka bullar och frysa in nuuee! Och ha glass och fryspizza hemma för nödfall. Och göra storkok med köttfärssås, och kunna frysa in det bröd jag inte hinner äta på en gång. Morr!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad irritrerand! Blir jättearg. Kan inte puckon förbjudas?

Anonym sa...

Usch vad jobbigt!! Fy f-n vad arg jag blir... Ska jag komma upp oskälla på dom?? ;-) Tycker som du att alla ska ha lika! Helt klart!! Och som dom håller på, som små barn...i sandlådan. Trodde att det var vuxna människor på universitet, men ack vad fel man kan ha!! Skitstövlar!!!
Stå på dig, för du har rätt till lika stort utrymme som de andra!! Kram på dig

Anonym sa...

Hej!

Tänkte bara fråga om du tycker att socialpsykologin är bra? Funderar på att läsa det till våren och skulle vilja ha ett utlåtande av nån som har läst eller läser det! Jättetacksam för svar!

Mvh
Robin

rob_metallica@hotmail.com