lördag, april 28, 2007

Lugnet före stormen

Jisses vad tacksam jag är för denna lördag. Den passade så väldigt bra in där den dök upp liksom.

Den gångna veckan har varit hyfsat intensiv. Från att ha lektion tre timmar i veckan har vi plötsligt skola mer än tre timmar varje dag. Vi håller på med GIS, geografiska informationssystem, där vi bland annat fått göra laborationer för att få fram en karta över hur landskapet såg ut när vattennivån var tio meter högre under järnåldern. Det är ganska kul faktiskt, även om jag inte kan påstå att jag förstår allt vi gör. Nu har vi börjat med ett projektarbete som ska redovisas nästa fredag, det går ut på att vi ska lokalisera och digitalisera alla utgrävda gravar i Asine, som utgrävdes av svenskar på 20- och 30-talet. Det är klurigt men kul, och lite extra roligt blir det när man tänker på att vi inte gör det bara som ett test - det vi får fram kommer användas till nån internetbaserad grej man vill ordna.

Förutom all tid i skolan har det även varit mycket annat.

I måndags var det fest på GH för små nationers klubbverk. Det var riktigt skoj, med lekar och allt vad det var innan middan. Johan friskade upp mitt minne lite för nån dag sen - tydligen fick jag massa vatten på mig när jag hamnade i vägen för nån som nån var sur på. Typiskt min tur. (Själv är jag för övrigt alldeles för feg för att våga kasta ens ett glas vatten på nån...)

Tisdagseftermiddagen spenderades hos syster.

Onsdagskvällen träffade jag kursarna för en karaokekväll på Etage, det var riktigt skoj, speciellt med tanke på att jag så sällan hinner träffa dom utanför skolan...
Direkt efter labbarna på torsdan jobbade jag i puben. Det var en så enormt långsam och tråkig kväll, huvalien, tur att det finns glass.

Igår tog jag en sväng förbi syster igen, denna gång för hennes 25-årsfest. Det var trevligt, men mest var jag trött och hostig. Riktigt skoj var det att följa alla som körde Singstar. Fast själv var jag för feg för att prova förstås.

Så, nu alltså, en ledig lördag. Eller, ledig och ledig, jag har försökt skriva klart artikeln om damsupén, och egentligen ska jag ha skrivit på min straffuppgift i antiken men det har inte blivit av än.

Imorgon tar hur som helst lugnet slut. Vi ska ses i puben på förmiddan och fixa och dona, och sen jobba i puben på kvällen. Efter att ha städat kommer man väl hem vid ett, två kanske, och nästa morgon börjar vi 10. Klockan 12 är det lawn-concert, 15 är det champagnegalopp, och några timmar senare är det plaskgasque här för alla teknologer som ställt upp i forsränningen, och då ska vi alltså servera. Sen är det släpp till 04, och sen tar väl städningen en sådär tre timmar. I säng ca 7 på morgonen alltså. Tisdag, första maj, börjar vi 11 för att börja förbereda för kvällens majmiddag. När den vanliga sittningen är avklarad blir det sittande sexa, då vi som jobbat nästan non-stop i tre dagar får vara med och festa. Och sen ska vi städa. Jag kommer inte vara i skolan på onsdag, trots att vi har obligatorisk närvaro 9-16. Så mycket är säkert.

Torsdag fortsätter vi med projektarbete 9-16, längre om det behövs, och likadant 9-12 på fredag. Sen efter lunch ska våra projekt redovisas, och sen är vi klara med det här momentet på kursen.

Lördag är det landskap, då är det kalas. Och på söndag ska jag vila!


... Nu börjar det bli dags att kicka igång mig själv med b-uppsatsen också...

Inga kommentarer: