måndag, oktober 16, 2006

Framtidsfundering

Alltså. Jag har funderat lite. Jag trivs inte riktigt med att ta massa lån för att ha råd att plugga. Och det känns dumt att plugga saker som inte ger något framtida jobb. Även om det jag läser nu är intressant. Kanske kan jag göra så att jag ger mig själv två terminer till att läsa intressanta lösa kurser. Sen är det dags att jobba igen. Och efter ett eller två års jobb kanske jag kan kombinera deltidsjobb med studier. Studier som leder någon vart. Fast vad ska jag välja då? Vad kan jag tänka mig att jobba med? Vad är jag intresserad av?

Att skriva. Jamen dåså, skriv en bok! Barnböcker vore härligt att få skriva. Men så skriv en bok då! Vem stoppar dig? Och det finns ju knappt någon konkurrens heller.

Bilder, att fota. Jamen dåså, bli frilansfotograf! Piece of cake.

Att inreda. Tyger, mönster, färger, möbler, ljus. Jamen dåså, sätt igång! Inga konstnärliga talanger krävs där heller, nemas problemas.

Genusfrågor är intressanta. Jamen dåså. Jobbmarknaden är ju enorm.

Tredje världens utveckling. Utbildning. Vård. Kunskap. Piece of cake, åk dit och borra en brunn och dela ut lite kondomer!

Ja som ni ser. Och psykolog, som jag funderade på, det behöver vi knappt diskutera. För det första kommer jag inte in på utbildningen, och för det andra är jag förmodligen i behov av psykologisk hjälp själv.

Hjälp mig, vad ska jag göra? Ska jag lägga massa tid och pengar på att plugga borde jag kanske börja tänka lite mer långsiktigt? Men allt det jag är intresserad av är i princip oåtkomligt.

Dessutom blir jag alltmer sugen på en egen lägenhet. Hur länge måste man jobba för att ha råd att köpa en tro? :)

Ett realistiskt mål vore väl att typ utbilda mig till förskollärare. Men det är inte vad jag vill... att däremot driva en egen förskola låter genast roligare! Fast ekonomi och sånt är jag ju helt ointresserad av, plus att jag nog har någon form av matte-dyslexi.
Men det är iallafall något jag har lite erfarenhet av, att jobba med barn. Inredning har jag ju bara sysslat med på Sims, haha. Och både det, fotografering och skrivande krävs det ju verkligen talang för.

Åh sicken beslutsångest.

Men nästa termin blir det Uppsala, och lite mer om antiken - så mycket vet jag. Om jag hittar nytt boende dvs, annars får jag väl ta vägen annanstans. Men vill försöka hitta något extrajobb också, så att jag inte behöver ta lån för alla veckor.

Vad ska jag bli när jag blir stor?

6 kommentarer:

Veronika sa...

Haha. Du är rolig.

Veronika sa...

Om du ska starta eget kan jag hjälpa till med ekonomin. Har ju ändå hållt på en del med sånt. Gills det som en hushållsnära tjänst, tror du?

Anneli sa...

Hallå, vilken syster är den som går sam-ek kom vi fram till?

Veronika sa...

Åh - välj Anneli som ekonomiansvarig. Hon är ålder 19-24 (snart) och det blir alltså mindre arbetsgivaravgift för henne än för mig.

Anneli sa...

Förresten Pernilla tycker jag att du är lite väl negativ! De grejerna du räknade upp är väl inte omöjliga! Ingenting är omöjligt :D Tex, vill du bli författare kan du ju läsa journalistik, för journalister skriver ofta böcker. Iofs inga bra, men ändå! Och inredare, hallå du ahr väl konstnärliga talanger... Annra får du väl lära dig utveckla dem på något inredardesignprogram! Just det. Du ahr iaf lite drömmar, det är en början.

P sa...

Veronika och Anneli: Skönt att veta att ni ställer upp med era kunskaper - till ett pris! ;p

Anneli: Det där lät käckt. Men journalistik vill jag inte läsa. Och på inredarutbildningar lär det ju bara vara såna där überestetiska människor. Så kommer jag där.. "Hej, jag heter Pernilla."