onsdag, maj 02, 2007

Valborg

Det här är alldeles bisarrt. Absurdt. Valborg har flygit förbi, första gången jag upplevde den i Uppsala. Jag har dock inte viftat med nån mössa, bevittnat nån forsränning, eller något annat typiskt valborgigt. Det betyder dock inte att de senaste dagarna varit lugna eller händelselösa. Jag gör ett försök att berätta om det, vi får se hur det går.

Söndag 29/4
Klockan 11 samlades vi för att förbereda i puben och i stora festsalen, bland annat skulle gardinerna, teaterridåerna och alla tavlor plastas in inför champagnegaloppen. Efter all förberedelse jobbade vi i puben på kvällen, det var lite extra skoj eftersom alla klubbverkare jobbade ihop, och dessutom spelade ett band lite senare på kvällen. Vi hade öppet lite extra länge eftersom det var mycket folk och bra stämning, och framåt klockan två(?) hade vi städat klart och kunde gå hem och sova.


Måndag 30/4
Frukost på nationen klockan tio, och sen var det dags att preppa barer och fixa massa saker. Klockan tolv var det lawn-concert på gården, där nationskören och nationsorkestern uppträdde. Strax före tre släppte vakterna in folk till champagnegaloppet, ett fenomen jag aldrig tidigare stött på och inte tycker känns helt... logiskt. Folk köper flaskor med skumpa och sprutar allt innehåll på sin omgivning. En hel del skador hanns med också. En snubbe kom fram med ett jätteleende och berättade att han hade gjort illa sig och undrade om vi hade ett plåster han kunde få, samtidigt som han visade upp en helt nedblodad hand och handled. Lite senare sprang två killar förbi baren och halkade på det skumpadränkta golvet så att de ramlade raklånga bakåt, så att den ena slog i bakhuvudet ganska rejält. Ännu lite senare hoppade en kille förbi, stödd på två kompisar och ledd av vår 2q Kristina, jag tror att han fått en glasbit i foten eller nåt. Dom sista skadade jag såg var Maja och Viktor; hälften av Majas ena framtand hade slagits av mot Viktors näsa, och orsakat ett rejält hack där. Jag förstår inte riktigt hur den krocken kan ha gått till...

Klockan fem körde vakterna ut alla gäster och det var dags att städa undan lagret med skumpa, torka väggarna, städa iordning och förbereda tre barer inför kvällen, samt duka och förbereda en sittning för 114 teknologer - de som varit med i forsränningen hade nämligen sin plaskgasque hos oss. Runt klockan sex kanske, jag minns inte alls, kom gästerna och sittningen började. Vi hade dukat upp på fem långbord, men när alla bänkat sig satt det två personer vid ett av borden. Vi tyckte det vore roligt om dom kört en bordsskål. Lite senare började dock folk droppa in, så bordet (som vi fick berättat för oss var deras honnörs) fylldes upp. Alla som jobbade var överens om att det var en riktigt konstig sittning. Inte så bra organiserad, en full tjej somnade på golvet, folk kom och gick, de som kom nån timme försent var arga för att de inte fick nån förrätt eller första snaps, de sjöng dåligt osv osv. Dessutom drog de ut på tiden så att vi blev försenade, inte helt bra när man har ett släpp som ska börja en viss tid, och en kö redan står och väntar på att få komma in. Det blev mycket improvisation i början för att kunna ta in folk och få igång det hela; jag fick hoppa in i en extragarderob inne på qx. Tyvärr kom jag dit samtidigt som en ordentlig kö, så jag hann knappt orientera mig eller fixa nånting. Och herrejösses så irriterad jag blev på alla tjejer som ska lämna in massa väskor och påsar! Annars är det ju ganska kul. En mindre kul sak var dock att en person sa "Men guuud, dig känner jag igen! Pernilla!". Jag såg förmodligen ut som ett frågetecken, för jag kände inte alls igen henne. Sen började hon prata om att jag bodde där och där och gick i den däringa högstadieskolan. Hon nämnde även att vi varit i Björkliden tillsammans; "och du brände dig på nääääsan, och du brände dig på ööööronen". Ah, okej. Jag insåg att det var S, en person i en parallellklass på högstadiet. En vidrig person som behandlat många människor illa, bland annat mig. En sån där person som valdes till snyggast i skolan. Toppen, precis den person man vill träffa när man står svettig och stressig i en jävla extragarderob. Nåväl, kvällen gick vidare. Jag hade lite tråkiga pass tyvärr, det var synd. Egentligen skulle jag stå i C-bar första passet, men det blev alltså i garderoben istället. Nästa passa skulle jag ha plock, men hamnade vid disken istället, själv. Sista passet stod jag i utebaren, själv, det snöade, nästan inga gäster var ute och de som var det köpte inget. Det enda roliga som hände var väl att en snubbe klättrade över ett högt staket några meter från mig och dunsar i marken. Klockan halv fyra, en halvtimme innan vi stängde. Jag sa att han inte fick komma in, och gick med honom bort till vakterna. Plötsligt sprang han ut på gatan och försvann. Underligt.

Klockan fyra kördes alla människor ut och vi kunde sätta igång med en rejäl städning. Släppet var verkligen lyckat, vi hade hela tiden en stadig kö, och det var tydligen en in en ut som gällde. Jag fick även höra igår att det var kö till oss men inte till Snerkan, det är gaska skoj. Men som sagt, städ. Vi var klara vid sju på morgonen, då var det bums i säng.

Tisdag 1/5
Sova till 10:30, frukost på nationen klockan 11. (Ja, ni läste rätt, ungefär tre timmars sömn blev det.) Vi var som zombies allihop, ömsom fnissiga och ömsom tysta och tillknäppta. Vi förberedde inför majmiddan som hade 26 gäster. Betydligt lättare att både förbereda och servera när det är så få personer, lägligt när vi var som nervvrak och hade skavsår i händerna efter allt skumpaöppnande.

Majmiddan var en betydligt mer tillknäppt sittning än plaskgasquen, med bakfulla gäster i högtidsdräkt och studentmössa. När de ätit försvann de iväg till Gotlands för att hämta nån tavla av nåt slag, kom tillbaka för kaffe och avec, och sedan körde de nån sorts ringdans som verkade riktigt skoj. Next year I'm telling you! När de sen hade styrdans i stora fest ställde vi iordning för en sittande sexa i lilla festsalen. Under den fick även vi dricka och härja, men det var tur att vi tog det lugnt för plötsligt vällde det in folk från andra nationer och det hade varit jobbigt för vår hovis Sofia att få oss att hjälpa till om vi varit fulla... Smålandssittningen förvandlades på bara en liten stund till en kuratelfest och vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta, manodepressiva som vi var av sömnbristen. Halv två, en halvtimme tidigare än planerat, försvann ändå alla gäster och vi kunde börja städa. Det gick hyfsat snabbt, ungefär halv tre var vi färdiga. Då var det dags för vår sexa, äntligen fick vi belöning för vårt slit - och vi fick fira valborg!

In med massa sprit, igång med snapssångerna, varma mackor. Jag och Lotta var som tokig ett tag, jag vet inte riktigt vad vi gjorde haha. Nästan alla tjejer sprang (nästan) nakna runt huset. Jag somnade i en soffa. Jag somnade på två stolar. Jag somnade i soffan i Stormen. Sen gick vi ut i vårsolen och skrålade snapsvisor, något jag redan hunnit få en del pikar för av de som bor här. Men vad tusan, vill man skråla får man göra det, hehe. Till slut gick de flesta till nån sushibar, men jag Emilia och Tom la oss istället ner i gräset och snackade skit och halvsov i solen, så nu är jag rödskimrande i fejan. Vid två tror jag att vi slutligen gick in, då åt jag lite korv med bröd och duschade innan jag somnade. Syrran ringde och frågade om dom skulle komma förbi eller om jag ville sova, och jag antar att jag svarade att jag ville sova. Och det gjorde jag.







Nu har jag käkat pizza och chokladbollar, sett på Top Model, och skrivit det här inlägget. Det sistnämnda har tagit drygt två timmar, för jag är så jäkla disträ.

Skola imorn då. Idag gick jag inte dit, av förklarliga skäl.

Visst ja, på den sittande sexan efter majmiddan sjöng Mari och Scaro en sång till oss klubbverkare, om oss och hur bra vi är, det var gulligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den kanske roligaste helgen i mitt liv. Nu var sjukt värda hela helgen! Hela Smålands älskar er!

Anonym sa...

skrattade så att jag grät när jag såg dina foton från valborg på din sida!