lördag, oktober 13, 2007

Beslutsångest

Jag är ju inte så haj på hela utbildningsprocessen, hur man skaffar sig en kandidat- eller magisterexamen känns oklart och jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor. Jag tror dock att jag börjat ana en illa snitslad stig! Genusvetenskap, antiken, och litteraturvetenskap. Sånt dras jag nog mot. Så till nästa höst kommer jag nog läsa genusvetenskap, om jag är kvar här då. Är ju även sugen på en paus med folkhögskolestudier.

Hursomhelst, imorgon senast måste jag ansöka inför våren. Jag kommer läsa andra halvan av Antiken C då, och det är då uppsatsen ska skrivas - den här terminen är det mest förarbete. Jag vill inte läsa mer än 100% i vår, är t.o.m. sugen på att kanske läsa mindre och istället hitta ett extrajobb så att jag kan resa lite i sommar.

Så, vad ska jag välja inför våren? Jag vill läsa antingen 7,5 eller 15 poäng utöver de 15 jag alltså redan kommer läsa. Men det är så svårt att välja!
De kurser jag hittat här i Uppsala:

Grekisk mytologi 7,5 p, 25% fart (v. 4-23)
Etik ur feministiskt perspektiv 7,5 p, 50% (v. 4-13)
Miljövård, översiktskurs 15 p, 50% (v. 4-23)*
Musikpsykologi 15p, 50% (v. 4-23)*
Runkunskap 7,5 p, 50% (v. 14-23)
Språk och kön i teori och praktik 7,5 p, 50% (v. 4-14)

* Okej, på en gång jag skriver ner det här inser jag att vissa ämnen har mer med det jag tror att jag vill syssla med att göra. Miljövård och musikpsykologi kan med andra ord sättas inom parentes.

Ett annat ämne jag är intresserad av är socialantropologi. Hm, hur ska allt detta kombineras? Hjälp, någon! Och HUR ska jag hinna läsa allt jag vill på de fyra år jag har kvar?? VAD SKA JAG BLI NÄR JAG BLIR STOR? ... och vad ska jag läsa i vår?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Antropologi är skoj, sex knark och indianer!

Anonym sa...

Om du är sugen på genusvetenskap har du ju alltid en kompis som har typ alla böcker redan ;) så du kan låna dem och få en billig termin. bara de är ju ett bra skäl till att välja de :D
kram Fanny