tisdag, oktober 09, 2007

Övaba?

För några veckor sen skickade jag in ett pm i antiken, som verkligen var sugigt dåligt. Fem sidors blaj utan något eget egentligen, och sen en flummig sammanfattning i slutet. Och nu fick jag ett mail från läraren där hon tackar för "ett utmärkt pm". Jag skriver bra, formalian och disponeringen är bra. Men... egentligen är det ju inte bra! Och jag har ändå skrivit pm och liknande som jag anser är bra, så jag tror inte det är frågan om att jag inte kan berömma mig själv. Men jag har även skrivit flera dåliga uppgifter, men även de får i de flesta fall bra betyg. Jag föstår inte. Kan mitt skriftliga språk påverka så mycket? Det är ju varken rätt eller rättvist, eller? Någon annan kanske har svårt att uttrycka sig skriftligt men däremot har superkoll på all fakta, får den sämre betyg? No, I just don't get it. Men eftersom jag trodde jag skulle få bannor för mitt dåliga pm, och verkligen inte har tid att skriva ett nytt, är jag ändå tacksam.

3 kommentarer:

Elisabet sa...

Du ÄR ju duktig Pernilla! Det är upp till läraren att betygsätta, och de har genomgått utbildning för att se igenom fjäsk och ordbajseri. Gratta dig själv till ett bra PM och grubbla inte över varför det gått så bra hittills :0)

Anonym sa...

djungelapa: Nja, läraren på universitet har sällan någon läreri-utbildning, utan ofta bara sin akademiska utbildning. Men din huvudpoäng stämmer ju: Pillan ÄR duktig!

P sa...

Jag tror fortfarande att det är mitt språk (skriftliga) som får mig att framstå som duktig mer än något annat, så det så