lördag, december 30, 2006

Intensiva dagar

Igår gick jag upp innan klockan ringde klockan åtta. Dusch, frukost, sen åkte jag snålskjuts till Solna med mor och far som också skulle dit. Väl där skiljdes våra vägar, jag for runt mellan alla affärer i två timmar och letade nödvändiga saker, roliga saker, och julklappar. Klockan tolv vandrade jag, efter många om och men och vägbeskrivningar, upp till Lisens lägenhet. Den ligger en minut från centrum. Jag är inte så bra på att ta vägbeskrivningar helt enkelt.

Cissi kom och flåsade mig i nacken när jag väntade i porten på att bli insläppt, och lite senare kom Tessan också, dock utan att flåsa på nån alls. Vi pratade skit, skrattade, vikte (vek?) servetter, lagade mat (vissa, inte jag), åt mat (det gjorde jag!), drack vin, lyssnade på musik, skvallrade, fotade, tittade på flera år gamla kort... hade en supermysig dag helt enkelt. Riktigt skönt att träffas och bara göra ingenting. Bara vi, inga planer på utgång, ingen stress, inga krav. Bara vara.

Jag fick najsiga paketer också! Lite sena julklappar och tidiga födelsedagspresenter. Alltid lika trevligt! Fick ett fint påslakanset av pärlorna i födelsedagspresent, ett shot-spel av Cissi i julklapp, bad/duschgele av Tessan i julklapp, och ett konstverk med mig på av Lisen. Man tackar och bockar!

Klockan fem tog jag mig, något rund under fötterna måste erkännas, till Brommaplan. Herregud vad långt bort vi bor. Alltså, verkligen.

Lite senare på kvällen mötte jag Hanna i månskenet. Vi åt delikatessen varmkorv med bröd hos mig, sen såg vi på Piraterna i Karibien, ettan som jag sett ett tjugotal gånger, och tvåan som jag aldrig sett tidigare. Visste ni förresten att Kraken är ett Skandinaviskt mytodjur? Det visste inte jag. Jag följde Hanna en bit på vägen när hon skulle hem vid ett på natten, men inte så långt eftersom jag ör lite mörkrädd. Det går ta mej tusan inte att överkomma så lätt! I Uppsala är det ju annorlunda, där är det lampor och folk och.. ja.. inte bäcksvart skog. Eller bäcksvart åker.



Snart kommer Black Pearls segel skymta vid horisonten

Upp imorse innan klockan ringde klockan åtta (ja jag vet inte varför, men har jag ställt klockan vaknar jag oftast tio minuter innan den ringer). Frukost, och sen sökte jag på internet efter olika termer i etnologin. Då hamnade jag på wikipedias engelska sida om skandinavisk folklore, där Kraken nämndes. Lite lagom slumpmässigt sådär.

Plugg 9-13, sen lunch, sen plugg 14-17. Och nu bloggar jag. Tänker även prova kläder inför morgondagen, äta middag, städa, kanske måla naglarna. tyvärr har jag fortfarande inte börjar skriva varken på hemtentan i etnologi, pm:et i antiken eller pm:et i etnologin. Men nu har jag läst allt jag kan läsa till hemtentan åtminstone!
Och hörni, det här med nyår. Det är ju kul och allt, men ack så tidskrävande. Kommer inte kunna plugga imorgon (eftersom jag bor ute på landet måste jag ju åka till middag och fest i princip när jag vaknar) eller på måndag, då jag planerar att vakna upp lagom otidigt och kanske inte vara helt pigg.

Inga kommentarer: