tisdag, december 05, 2006

Motorhyllor

Är nyss hemkommen från en föreläsning om egyptiska viner med efterföljande symposium. Det enda jag minns är hur man sa skål i det gamla Egypten, men jag minns bestämt inte ens det. Om ni förstår.

Har fått en del viktigt gjort idag. Efter lektionen i förmiddags begav jag mig till Boyebibblan för att låna några till böcker till etnologin. En av böckerna fanns i en gömd hylla, som var datorstyrd - något jag aldrig kommit i närkontakt med tidigare. Såg en bokstav jag tyckte verkade stämma med den bok jag ville komma åt, och som tur var fanns det en liten bruksanvisning för hur man skulle använda bokhyllorna. Titta efter de närmaste hyllorna där det blinkar rött, tryck på den röda knappen på båda dom och sen på grön knapp på den hylla du vill åt. Perfekt. En efter en rullade hyllorna iväg, och plötsligt fick jag en såndär panikkänsla. Tänk om någon stod i den luckan som stängdes mellan hyllorna?? Händer såna olyckor någonsin? Eller kanske har hyllorna någon säkerhetsfunktion, som stänger av allt om säg en person står emellan och blir klämd. Nåväl, det var ingen som skrek, så jag började leta efter min bok. Det var fel hylla märkte jag när jag kollade närmare. Efter en stunds letande hittade jag rätt hylla, men när jag skulle öppna framför den blev det error. Och error igen. Jag hämtade en bibliotekarie som skulle hjälpa mig, men det gick inte alls. Hyllorna stannade liksom halvvägs. Typiskt mig att ha sönder saker! Tänk om det berodde på att en stum fastklämd person låg där någonstans? En annan fick komma och hjälpa till, och då fick jag veta att hyllorna stannade för att de var för tomma. Så det var inte mitt fel, skönt.
Efter bibblan ner till Studentbokhandeln. Där hittade jag några fina vinterkort, med snö och sådär ni vet, som jag tänkte skicka till en i Brasilien och en i Tobago. Köpte även fyra pärmar för 100 kronor, två fina julklappsrosetter, och ett register. Check! Vidare till Folkes, där jag köpte mjölk, två bananer, och massa frimärken. Check! Hem.
Väl hemma avtog tyvärr min effektivitet. Läste bara drygt 20 av de 120 sidor jag hade planerat för idag. Sen var det som sagt föreläsning klockan sex. Och nu sitter jag här, skäms på mig.

Planen just nu ser ut som följer:
Gå upp tidigt imorgon och läsa mer etnologi.
Klockan 11 möta Henrik med rummet.
Efter det gå och simma.
Sen hem till systersonen och leka.
Torsdag föreläsning 10-12. Tvättid 14-16. Den lediga tiden den dan måste jag städa både mitt rum, köket och korridoren. Helstäd!
Fredag kommer tjejerna hit, på kvällen är det fest med klassen.
Lördag lussegasque med tjejorna.
Söndag bakis kanske?
Antikplugg på måndag.

Nu ska jag inte plugga, istället tänker jag se på Boston Public.

Inga kommentarer: