söndag, december 10, 2006

Toppenhelg



Ligger i sängen och gluttar på Nobelfesten samtidigt som jag lägger patients. Hiskeligt trötta är mina ögon. Helgen har varit intensiv men otroligt rolig.

I fredags kom Cissi, Lisen och Tessan tuffande med ett tåg från Stockholm. Vi begav oss snabbt till Max, där en läskig tant tiggde mat av Cissi. En snabbis hem till mig, sen bussen till Flogsta där klassen skulle ha julfest. Hos Ari hade de pyntat så fint så fint, och det var flera som hade bakat massa gottigt. Timmarna gick fort med chip-chip-bong, twister, prat, brottning, Flogstavrål, dans, drickande och mycket mer. Vi hann även med en kort visit på en korridorsfest i nåt av höghusen innan vi vid tvåtiden vandrade hemåt i spöregnet.

Lisens mobil ringde klockan fyra på natten, och jag blev så fasligt ledsen för jag trodde att det var Cissis mobillarm, och att klockan alltså var halv tio och dags att gå upp. Men så var ju som tur inte fallet.

Frukost, sedan promenad på stan. Vi tittade på Pelle Svanslös hus, Domkyrkan, Gustavianum och Universitetshuset. På kaféet Storken hittade vi en ledig soffa där vi njöt av kladdkaka och annat gottigt. På vägen hem slank vi in på House Hold, där vi blev fast ett bra tag innan vi sen också slank in på Uplands nation. Där var nämligen Veronika och Johan med Kaspian, så nu har tjejorna träffat honom. Det känns bra, eftersom jag tjatar så mycket om honom.

Dusch i turordning, sminka och fixa. Sen mötte vi Cecilia och Carro vid Folkes och vandrade mot Smålands där glögg och pepparkakor väntade. Efter det följde ett traditionellt julbord. Gasquen var ovanligt lågmäld tycker jag, men det var trevligt och skoj ändå. Spex och luciatåg höjde stämningen allteftersom.

Extra roligt var det med operatjejen vid vårt bord, som skrålade och tog i för kung och fosterland. Utan att för den skull få en enda ton rätt.

Det var släpp till klockan fyra, och så länge stannade vi nog ungefär. Hade riktigt roligt!

På hemvägen ett stopp vid grillen, ljuvligt. I säng halv sex på morgonen.

Upp vid elva idag. Till stationen och lämna tjejerna vid två. Sen, av någon oklar och säkerligen otroligt dum anledning, tog jag en tur på stan. Trött, lite bakis, med skoskav, pank... När jag äntligen vandrade hemåt ringde Cecilia och frågade om jag skulle och fika hos Arijeta, något jag helt glömt bort. Eftersom hon ringde ungefär 20 minuter innan vi skulle vara där, och eftersom jag var så trött och seg och grinig och dessutom oduschad, bestämde jag mig snabbt för att skippa hela grejen.

Och nu är jag alltså här. Två veckor kvar till jul. Jag har köpt hyacinter idag. Nu ska jag sova.
Usch, imorgon måste jag ju plugga. Det har varit så väldigt lätt att släppa alla tankar på böckerna de här dagarna...

Inga kommentarer: