torsdag, mars 15, 2007

Äcklad

På nian visades nyss en dokumentär, Skinheads USA: Soldiers of the race war. Jag blev liksom alldeles paff och kunde inte riktigt tro att det var sant. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men jag kan inte låta bli att försöka.
Det var en förening som utsett Alabama till ett vitt hemland, där alltså bara vita människor ska bo. Mörka, judar, och folk som försvarar dom, ska lämna staten. De börjar där, och sedan ska fler vita hemland utses. Att ta över hela fastlandet på en gång vore ju orealistiskt, sa dom.

En demonstration skulle hållas, en fredlig sådan. Med ss-flaggor, och vissa demonstranter iklädda kkk-klädsel, tågade de fram på gatan skrikandes bland annat
"Sex miljoner till!" och "Nigger nigger nigger!" (och så nåt svar jag är hyfsat säker på var minst sagt ovänligt), och självklart även "$Sieg Heil" med tillhörande hälsning. Eftersom man i en demokrati har yttrandefrihet och allt vad det är beskyddades demonstranterna av poliser. Eller ja, dom var väl där för att förhindra bråk överhuvudtaget. Åtminstone hälften av poliserna hade olika nyanser av mörkare hy, och de kunde bara stå där och lyssna på allt som skreks.

Jag mådde, helt allvarligt, illa. Vad är det för fel på människor? Hur kan man ha så mycket hat inom sig?
De i dokumentären pratade om att år 2025 kommer det finnas fler svarta än vita, jag är osäker på om de menade i staten eller i landet. Eftersom de själva då skulle vara i minoritet var deras "soldater" extra viktiga. För då kommer det bli krig.

Det är nästan så att det gör ont i själen när man ser sånt där. Hur skulle någonsin fred och lycka kunna uppnås genom hat och dödande? Och hur kan man, en levande männsika som både kan känna och tänka, ens tänka tanken att skada - eller ännu värre, döda, en annan människa?

De människor som dras till sådant är de som är trasiga redan från början, de som försöker bli hela igen. Genom acceptans, genom samhörighet. Vilket de får där. Äntligen får den trasiga människan en plats i en gemenskap. Och tror sig vara hel. Men jag tror att det bara är som en dålig fyllning i en trasig tand.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och dåliga tandlagningar blir dyra i längden kan jag bertätta. Johan kollade också på dokumentären, så jag hörde den ju, fast jag satt med ryggen till. Obehagligt.

Sofie sa...

Verkligen obehagligt! Gillar liknelsen med en kass fyllning..

P sa...

Veronika och Sofie: Obehagligt var ordet