måndag, mars 12, 2007

Landskap och försök till pluggsöndag

Klockan är efter midnatt, jag är trött och seg och min hjärna känns som potatismos ungefär. Det har den för övrigt gjort hela dagen. Inte helt optimalt när man har planerat in en rejäl pluggdag. Men, jag har åtminstone skrivit en fjärdedel av det jag skulle ha gjort, och dessutom (plus i kanten) hittat information om de olika personerna i Platons Gästabudet.

Imorgon blir det till att läsa artiklarna till just Gästabudet, sen diskussionsgrupp i skolan, vidare till nationen för klvmöte, och sedan måste jag verkligen skriva klart den här uppgiften, och dessutom läsa de 100 sista sidorna i Keuls. Vi får väl se hur det går med det hela.

Igår jobbade jag landskap ihop med Emilia, Johan och Tom. Vi ställde iordning, lagade mat, dukade, serverade mat och snaps, stod i bar, diskade, städade, osv osv. Kvällen var inte så intensiv, mest lång, men det tog också på krafterna. Speciellt när vi stängde och skulle börja städa. Men så är det alltid på något sätt.

Vid fyra, eller kanske halv fem?, var vi klara med städandet. Istället för att ta några öl goffade vi i oss resterna från förmiddagens fika. Ganska mysigt faktiskt, fika och skitsnack i sofforna i bibblan. Johan och Tom som spelar Walk the line på tomma ölflaskor. Emilia som får en gubbe i pannan medan hon sover. Prat om sex med träd. Jag vet inte riktigt när vi gick hem, jag har en svag känsla av att jag la mig i sängen vid halv sex, men jag kan inte intyga att detta stämmer. Men det var inte alltför sent iallafall.

Halv elva väcks jag av sms från syster, som vill ha barnvakt för att kunna åka till Ikea. Efter att ha förklarat mitt opigga tillstånd lovade hon att det gällde max tre timmar, och då sa jag ja. Direkt efter detta fick jag veta att de skulle vara hos mig mindre än en timme senare. Upp på vingliga ben, barnsäkra rummet, slänga i en omgång tvätt, duscha, fixa frukost. Sen kom krabaten, sovandes, så jag passade på att äta min frukost i fred. Sen lekte vi, och bråkade lite, åt, busade, och var allmänt hurtiga. Halv tre kom Veronika och Johan tillbaka, och vid tre åkte de härifrån.

Eftermiddagen och kvällen skulle alltså ägnas åt pluggande, med uppehåll för middag och One Tree Hill. Men det blev uppehåll mest hela tiden. Eller, jag satt vid datorn, och hade worddokumentet öppet, men inte fan kom det några ord ur mig. Dock kom skrivförmågan tillbaka så fort jag öppnade ett msnfönster.

Nej hörni, sovdags. Det blir en lång och intensiv dag imorgon.

Lördagens kodak-moment:
Jag och Johan äter överbliven glass i köket när plötsligt Emilia kommer springandes med en kamera, tätt följd av Amalia, vår 3q Mari, och nyvalda 3qn Gabbi. Ögonen strålar på de tre sista, och det märks att något riktigt, riktigt spännande är på gång. "Vad händer?" hinner jag undra, innan de alla stannar framför oss. Emilia fortfarande med ett leende på läpparna, de andra med plötsligt förvirrade och aningen besvikna ansiktsuttryck istället för de nyss så förväntansfulla. Emilia tar kort på oss och glassen, fortfarande fnissandes, och jag inser att det är vi som är sensationen. Tjejerna uttrycker frustration och besvikelse över att Emilia fått upp deras förväntningar rejält på vad för "kul" som händer i köket, och börjar moloket gå därifrån efter att Mari riktigt besviket muttrat "Jag trodde ni hade sex".
Ja, vad säger man. Alla har sin egen uppfattning om vad som är kul. Och Emilias överensstämde inte med de andras. Men vi tycker om henne ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äta glass - ha sex. Same, same - but different.

P sa...

Ja, det är ju ganska kul båda två förstås... ^^