torsdag, november 23, 2006

Budgetfunderingar

Imorgon kommer CSN, jippi! Lite planering blir ju då självklar.

Efter CSN har jag 9200 kronor på kontot.

Hyra: 3000
HM-räkning: 1820
Tanka mobilen: 120
Damsupé: cirka 500
Lussegasque: cirka 500
Mat: 1000 (men jag kan nog dra ner på det!)
Kurslitteratur: 1334 (om jag bara köper de viktigaste böckerna i bägge ämnena, det blir sju stycken)

Få se, då har jag ungfär 900 kronor kvar.

Är lika med inga vinterskor.

Fast få se, det var specialerbjudanden på Hemtex den här veckan. Två kuddar för 99 kronor. Jag äger inga kuddar, så det vill jag faktiskt unna mig. De har även extrapris på handdukar och sängkläder, vilket jag behöver, men jag måste ju köpa lite julklappar också. Har inte köpt en enda. Nej usch nu börjar jag få smått ångest.

800 känns som väldigt lite pengar i julklappstider!

Ska jag strunta i något? Men vad? Inte räkningarna, det verkar dumt.
Kurslitteraturen? Men det är så skönt att ha de viktigaste böckerna så man slipper köa och hålla på... och man slipper se andras understrykningar! (I antiken ska vi använda 19 böcker och i etnologin 20, så jag tycker jag har fått ner det ganska bra ändå...)
Jag kan förstås önska mig kuddar i julklapp. Men det är ju ändå extrapris nu, varför ska då någon annan kanske betala dyrare för att ge mig?
Maten kan jag nog som sagt få ner. Jag kan köra några få storkok, då blir det ju lite billigare.
Och mobilen måste jag ju ha pengar på eftersom jag inte har någon hemtelefon.

Varför höjs inte studiebidraget i takt med att allt annat blir dyrare - bland annat boendet? Bidragsdelen räcker inte ens till att betala min hyra. Verkar ju som att de bara vill tjäna pengar på oss idioter som studerar. Vi måste ta massa lån, och sedan betala tillbaka dessa med ränta när vi kastas ut i arbetslösheten. För det visste ni väl? Det är inte alls garanterat att man får jobb bara för att man pluggat vidare. Dessutom är de som studerar nu framtidens fattiggeneration, åtminstone de som inte kommit ut i arbetslivet innan de blivit 27. Och är du tjej? Ja, då är risken stor att du ändå kommer få mindre lön än killar - även om du kanske pluggat mer än dem.


Ungefär såhär känner sig Pernilla just nu

1 kommentar:

Veronika sa...

Inte för att jag rekommenderar det men du kan ju köra avbetalning på hm. Det kostar 19 kr/månad tror jag. Fast jag tycker man ska betala räkningar och inte köpa kläder på avbetalning. Men kniper det så kniper det.