lördag, januari 13, 2007

Disciplin, eller inte

Om självdisciplin kommer på tal brukar jag tycka att det är något jag har. Jag ljuger nog. Ytterligare bevis för det har jag fått idag. Hela dagen skulle ägnas åt tentaplugg, och jag var duktig och gick upp klockan nio. Dock kom jag inte i närheten av några böcker eller anteckningar. Istället sorterade jag foton på datorn och annat viktigt. När klockan närmade sig halv ett tog jag mig själv i kragen och satte mig i soffan för att plugga, men insåg snabbt att det ju faktiskt var lunchtid. Tom i magen - tom i huvudet, det säger t.o.m. mjölkpaketen.

Ut i köket för att fixa lunch, men insåg att till pannkakor behöver man mjölk. Har ju ICA Folkes bara nån minut från mig, men det är dyrt och litet så jag bestämde mig för att gå till ICA Lutis istället. På inköpslappen jag förvarade i huvudet stod mjölk, godis och tandkräm uppskrivet. Ungefär 100 gram godis för att vara exakt (läs nedan om mitt lilla kostförsök). Av någon obegriplig anledning köpte jag lösgodis, något ganska dumt eftersom det är svårt att uppskatta vikt och pris med hjälp av ögonmått. I kassan fick jag det bevisat, då påsen jag inte tyckte var alltför fylld visade sig innehålla drygt 500 gram, och kosta 40 spänn. Nåväl, inte mycket att göra, så knatade hem. Handlingen tog ungefär 40 minuter med promenad dit och hem, och kostade 60 kronor. Och då glömde jag tandkrämen! (Till jävligheten med det hela hör även det faktum att min budget är ytterst begränsad nu, och absolut inte ska gå till godis... åh så dumt.)

Efter mina pannkakor skärpte jag mig faktiskt något, men då var klockan närmare tre. Tänkte plugga till åtta, då Sömnlös i Seattle började på tv, men kom sen på andra tankar. Tentaplugg är viktigt, och jag behöver verkligen få lite gjort eftersom jag haft mycket annat för mig i veckan. Dessutom har jag ju sett filmen förut. Den nya planen blev att plugga till Osynlig, en annan film, skulle börja klockan elva. Så nu slog jag ihop böckerna, borstade tänderna (med alldeles för lite tandkräm) och tvättade ansiktet. Men filmen verkade riktigt dålig! Så då hamnade jag här.

Får se om det blir något mer pluggat ikväll, eller om det kanske närmar sig sovdags. Imorgon blir intensivplugg - eller ja, så är planen iallafall. På måndag har puben premiär för terminen, och vi ska ses klockan två för att bära upp öl och ställa iordning det sista. Förmodligen går jag hem när det är gjort, att jobba 16-01 när det är tenta klockan 9 nästa dag känns som en dålig idé.

Förresten, särstavningar vet vi alla är jobbiga. Men, hur är det med ihopskrivningar då? Är det mindre irriterande?

2 kommentarer:

Anneli sa...

Ja, det är mindre irriterande. Vilken fråga!

P sa...

Anneli: Haha men ändå, stavfel som stavfel kan man ju tycka!