onsdag, januari 10, 2007

Äta frukt



Japp, det är ett nytt litet projekt jag har kan man väl säga. Efter jul och nyår var min kropp och mina tänder plötsligt inte lika sugna på godis och andra sötsaker. Fanns det så var det klart att jag åt (min hjärna gillar det ju fortfarande), men innerst inne lockade både mandariner och pastejmackor mer. Kanske är det bara ett kortvarigt ryck, orsakat av en chockartad överkonsumtion av godis. Kanske håller det längre.

Främst vill jag vara snällare mot min kropp. Jag har hört att man blir både friskare och snyggare om man äter nyttigt. Återstår att se, upp till bevis!

Sen jag kom hem i fredags (jag vet, det är inte lång tid alls, men det känns så - och nånstans måste man faktiskt börja) har jag inte ätit något godis. Jag ska, så länge ekonomin tillåter, försöka att alltid ha någon frukt eller grönsak hemma. Dessutom försöka att komma ihåg frukstunder mellan måltiderna. Hittills har det fungerat, jag är mätt hela dagen och blir faktiskt inte ens sugen på godis. Än så länge det vill säga.

Men nu är jag även en person som inser hur viktigt det är att vara lycklig, och lycklig blir jag av godis. Att helt utestänga det ur mitt liv skulle därför öka risken för olycka. Därför blir det goffardag i helgen, eller ungefär 200 gram utspritt under en vecka. Som sagt, jag har precis börjat med mitt experiment, så vi får se hur det går.

Vad gäller motion vet jag att min kropp skriker på någon för människor okänd ljudfrekvens för att den skrumpnar ihop inomhus, i någon minst sagt oergonomisk ställning framför datorn. Tanken var därför att både simma och promenera lite mer, men det har inte kommit sig än tyvärr. När det lugnat ner sig lite, vid månadsskiftet ungefär, kan jag klämma in en obligatorisk simning i veckan. En stegräknare är annars något jag skulle vilja införskaffa, jag tror att det blir som en morot när man faktiskt ser pang-på hur mycket (eller snarare lite) man rört på sig per dag.

Tillbaka till det här med frukten. Jag har, sen experimentet började, ätit minst två frukter om dagen. Det känns som att det sprutar frukt ur mina öron snart. Idag blev det en mandarin och sedan en fjärdedels vattenmelon (jag vet, jag vet, mer vatten än frukt - men mer frukt än godis!). Bananer är också populärt. Och så har jag smakat en kiwi, det var helt okej. Man kanske borde prova på fler saker? I min köttfärssås revs fyra små morötter ner. Jag har potatis i skåpet. Och en paprika. Hur länge håller potatis??
Nu kom jag av mig, åter till frukten. Nyss läste jag i någon hälsoartikel på Aftonbladet att man ska äta fem frukter om dagen. Fem! För att klara det får jag skära ner till två måltider om dagen. Eller, är tanken att måltiderna ska vara lite mindre och frukt/grönsaksintaget lite större? Förvirrande.

Så, vad tror ni? Kommer det här funka? Kommer jag hålla det här, eller falla tillbaka till godis-varje-dag-metoden? (Obs, jag får alltså fortfarande äta godis.)

2 kommentarer:

Anneli sa...

Det där om frukter. Jag har hört att det inte är fem frukter, utan fem PORTIONER frukt. Alltså att en portion är x antal gram. Så det blir snarare kanske 3 frukter. Men ändå, frukt är alltid bra.

P sa...

Anneli: Så du menar att stora men få frukter funkar bra? Tror du en vattenmelon räcker för en dag? Ifs är det väl mest vatten...