söndag, januari 07, 2007

Höhö såhär framåt kvällning

"Svar angående Er förfrågan å deklaration nr 645271.
Ert överdrivit påträngande brev anlände idag i ett öppet kuvert. Det skulle ha kunnat bereda mig nöje om det inte samtidigt väckt till liv melankoliska minnen av vad som hittills passerat. Ni säger att skatteskulden borde ha betalats för länge sedan och att Ni inte kan begripa varför så inte skett.
Ja, här är några orsaker:
År 1954 köpte jag en såganläggning på kredit.
År 1955 köpte jag två hästar, en timmervagn, två ponnier, en tvåpipig hagelbössa och två grisar, allt detta på kredit.
År 1956 brann den jävla sågen ned utan att ett förbannat något kunde räddas. En av ponnierna dog och den andra lånade jag ut åt en idiot som lät kraken svälta ihjäl. Därefter skrev jag in mig i kyrkan.
År 1957 dog min far och min bror fick livstids fängelse, dömd för att ha våldtagit en åldring. En tivoliarbetare förstörde min dotter och jag blev tvungen att ge den jäveln 5000 kr för att inte bli släkt med honom.
År 1958 fick min son påssjuka som spred sig till testiklarna så han måste kastreras för att klara livhanken. Senare begav jag mig ut för att fiska varvid den ruttna båten kantrade och två av mina söner drunknade. Ingendera av dem var den som kastrerats.
År 1959 rymde hustrun med en bilhandlare och lämnade efter sig ett minne i form av tvillingar. Därefter hade jag en hushållerska som jag gifte mig med för att hålla hushållskostnaderna nere. Men jag hade ett helsikes besvär med att göra henne havande. Doktorn jag rådfrågade gav mig rådet att göra något upphetsande i det avgörande ögonblicket. Så den natten ställde jag bössan bredvid sängen och så sköt jag ett skott genom fönstret. Frun sket i sängen, och följande morgon fann jag att jag skjutit min bästa ko.
År 1960 skar någon pungen av min bästa tjur. Jag var utslagen. Började dricka och upphörde inte innan allt jag hade var ett fickur och en sliten urinblåsa. Att dra upp klockan och springa till toaletten var allt jag förmådde göra en tid framöver.
Efter ett år hade jag samlat mig så pass att jag köpte en gödselspridare, en tröska och en bil. Därefter blev det översvämning och alltsammans spolades bort. Min fru fick syfilis av en skadereglerare och min pojke dog efter sniffning. Som kronan på verket parade någon jävel min ko med en uttjänt tjur.
Jag blev mycket förvånad över att Ni i Ert brev hotar med att ställa till obehag och besvärligheter för mig om jag inte betalar. Om NI kan hitta på något jag inte redan prövat på så skulle jag vara glad att få veta detta. Att försöka pressa mig på skattepengar är ungefär lika lätt som att trycka in smör i arslet på ett piggsvin med en glödhet nå. Jag ber till himlen att en skunk skulle skita på hela den hög av idioter som sitter i taxeringsnämnden och som står bakom detta."

Haha, jag letade folklore i min omgivning, varpå min pappa hämtade den här texten som cirkulerat på hans jobb. Roligt :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pappa är allt bra rolig, han.

P sa...

Hihi ja ibland så. Men han är det liksom lite i smyg.