lördag, januari 27, 2007

Mera ilsket

Fan! Gick ner till tvättstugan för att lassa in de två tvättarna i torktumlaren, men möttes av ett blinkande Error. Med 38 minuter kvar av programmet hade den ena maskinen bestämt sig för att lägga av. Den andra hade snällt tvättat färdigt som tur var. Snabbt upp till rummet för att hämta tvättmedel och tjosan, eftersom det inte gick att göra nånting med errormaskinen, den ville promt inte starta. Antagligen hade jag lassat för tungt, så jag ville inte köra allt i en maskin igen. Problem, eftersom jag bara hade en till förfogande. Två andra var lediga, men det var för sent in på tvättiden för att få använda dom. Det slutade med att jag lassade nästan allt i min (hittils) fungerande maskin och satte igång den på det kortaste programmet, dvs 30 grader i 32 minuter. Tyvärr var det inte 32 minuter kvar av min tvättid, det saknades några små fjuttminutrar. Alltså kommer strömmen slås av när det är någon minut kvar av programmet, och inte slås på igen (dvs luckan kommer inte gå att öppna) innan personen efter kommer för att tvätta. Alternativt om den personen är bakis eller av andra skäl väljer att inte tvätta, då kommer jag kunna boka maskinen igen kvart över. Min gissning är att oavsett vilket kommer tvätten, om den inte hinner köras klart helt, vara blötare än vanligt. Då kommer det ta längre tid att tumla, och då kommer personen som har tiden efter mig plocka ut min tvätt innan den är torr, eftersom det är den personens tvättid då. Hela den här händelsen passar ytterst dåligt in nu när jag ska packa och städa inför flytten imorn! Helvetes jävla skit.

Och vad hände med den andra maskinen undrar ni? Jo, det kan jag berätta. Jag sköljde av tvätten så gott som gick under kran, och stoppade sen in i tumlaren. Vafan ska jag göra liksom? Nästa lediga tvättid är ikväll vid åtta. Nu hinner det kanske torka lite iaf, så kan jag försöka tvätta igen ikväll eller så snart som möjligt efter flytten.

Varför går ingentind som det ska?

Uppdatering
Jag kom ner till tvättstugan när klockan var 13:59, med tre minuter kvar av tvättprogrammet. I äkta MacGyver-anda skyndade jag mot maskinen och tryckte kraftfullt på "lås upp". Sekunderna tickade medan tvätten snurrade allt långsammare. Till min lättnad ljudade ett "piiiip" genom rummet och jag kunde öppna luckan, bara sekunder innan strömmen slogs av. Jippi! In i tumlaren.

Ett nytt dilemma dök sedemera upp. Jag har nämligen en känsla av att det var dumt att ha i tvättmedel i den andra maskinen, eftersom det i den första nog redan hade tömts och hamnat i det som skulle tvättas. Finns nog risk för kli nu, eller vad tror ni? Borde jag tvätta det en gång till, men utan nåt medel alls? Eller? Vad är klokast? Ack, så förvirrande. Nu måste jag gå och köpa godis.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad knas!

Anneli sa...

Fett med knas!

P sa...

Tjock-knas skulle man kunna säga :)