söndag, september 17, 2006

Nu får det vara nog!

Baskemej! Jag behöver verkligen en ny mobil. Inte nog med att man inte kan ställa in den jag har på ljudlöst, så fort det är mer än kanske fem sms så stänger den av sig själv. Jag blir tokig!

Så, något som är lite roligare. Gårdagens reccegasque med andra ord.
Vi samlades på Smålands 15.30, sedan bar det av mot Universitetshuset i ett fint led med fanbäraren längst fram. Alla nationer radade upp sig utanför, fanor och finklädda studenter var allt man såg. När vi i tur och ordning gick in spelade Attraktionsorkestern, det lät grymt bra. sen fick vi lyssna på olika tal, bland annat rektorns, och se uppträdanden. ÖG:s kör gjorde ett riktigt bra potpurri av Robert Broberg, en höjdpunk...

Tillbaka till Smålands. Vi fick läsa nationens gamla regler, enligt vilka reccar ska lyfta på hatten och buga för äldre studenter, och något om vad man ska göra om man blir påkörd av mjölkbudet och anklagad för fylleri. Sen skulle vi accepteras av några äldre nationsmedlemmar. Då fick vi ta av oss skorna och sedan gå på ett led runt byggnaden, sjungandes "Vi gå över daggstänkta berg, fallera". Just den textbiten var den enda vi kunde, så det blev mycket mumlande. Men dom godkände oss. Efter det serverades fördrink och ett klurigt quiz, som mitt lag otippat vann - trots att vi bommade på frågan "Vilket telefonnummer är det till Efterlyst?".

Iväg sedan till grannen Göteborg. Ännu en fördrink, sedan satte gasquen igång. Jag satt bredvid en Alexander, mitt emot en annan Alexander, och sen pratade jag mycket med en stockholmska också som jag inte minns namnet på... Förrätten bestod av toast med skagenröra och ett glömt nummer snapsvisor. Jag förstår verkligen vad nationsrävarna här i lägenheten menar med att man ska dricka massa under förrätten för att bli mer social... Haha en annan tjej som satt en bit bort blev nog för social (läs: full) och bankade i bordet lite när hon ville och sådär. Oproffsigt, oproffsigt. Säger jag som är bra på sånt. Ja, sen fortsatte ju kvällen som sig bör med massa tal, sånger och snaps. Hjortfilé och italiensk potatiskaka som varmrätt, pannakotta med lingon efterrätt. Smålandskören uppträde, liksom Glasblåsarna. Det var reccespex också, till det hörde att det under allas stolar fanns hälsningar från Stockholms intagning. På min stod det "Stockholms är till för eliten. Du hör inte hemma här", och de andra var i samma stil. :)

Släppet hölls också på Smålands, och jag tror att både Kalmar och G-H kom dit också... Visst ja, en kille jag blandade drinkar till i torsdags var där, och han berättade för de runt omkring att jag är bra på att blanda drinkar! Härligt härligt. Ja, sen fortsatte kvällen då då. Alkohol, musik, dans. Jag och Emilia satt och pratade och var coola, medan Amalia och Rikke dansade som galna. Malkolm kom förbi också och yrade om att man hamnar i en trans när man dansar. "Överkroppen följer diskanten, och benen följer basen!" En rolig kväll var det iallafall, vid två stängde dom och jag åkte hem. Veronika verkade chockade idag över att jag klarat att komma hem, fast det är en nattbuss som går till en annan hållplats... kände mig tvungen att berätta att jag t.o.m. genat över en parkering - full, på natten, utan att gå vilse! Det ni.

Idag har det varit trött, och inte blivit något pluggat alls. Får lägga manken till imorgon istället. Kaspian rastar föräldrarna för tillfället, de ska hyra en film. Vi hade tänkt se Björnbröder ett och två, men Veronika verkade inte så på, så då valde vi Ice Age 2 istället. Nu ringde de och sa att den inte kommit ut än, och de skulle välja mellan Björnbröder och nån som hette nåt i stil med "Sanningen om Rödluvan". Det kan bli spännande.

Hoppas ni inte glömt att rösta nu!



Alla reccar börjar fylla aulan...


Attraktionsorkestern underhåller


Fanbärarna


Amalia och Rikke på middagen (Glasblåsarna i bakgrunden)


Emila, Amalia. Och öl.


Emilia, Amlia och jag


Malkolm och Emilia

1 kommentar:

Veronika sa...

Vilken är Johan?