lördag, september 02, 2006

Uppdatering om första veckan

Känns efter första veckan som att jag valt rätt. Antiken verkar intressant, fastän det är mycket att läsa. Föreningarna Fjölnir och Sodalitas har haft massa aktiviteter så att vi lär känna varandra, skitbra. I tisdags hade vi en fornsaksövning, där vi indelade i grupper skulle försöka identifiera olika föremål. Vår grej såg mest ut som en valross med en falukorvsring på huvudet, gjord i lera av ett dagisbarn. Fast det var det inte. Det var en arkaisk terrakottafigurin från Grekland. Ser man på ser man på.

I onsdags var vi i Gustavianum, en av de äldsta bevarade universitetsbyggnaderna i staden och numera ett museum. Där fick vi bland annat sitta i obduktionssalen från 1600-talet och titta ner på huvudläraren Gullög som placerat sig på obduktionsbordet i brist på plats... Efter det var det grillning i Engelska Parken, med kubb och brännboll och dricka. En pubrunda påbörjades också, först på Svantes Källare på Uplands nation, sen vidare till Orvars på Norrlands. Det blev inte en så lång pubrunda...

Torsdag hade jag min första föreläsning, mellan 17 och 19 fick vi lyssna på en pillimarisk liten farbror som pratade om Främre Orientens historia och arkeologi.

Igår var det en heldag igen. Först åkte vi buss till Gamla Uppsala, där domkyrkan och staden låg förut, och där Kungahögarna från 500-talet finns. Där fick vi lite rundturer innan föreningarna bjöd på lunch.... men jag hamnade nästan sist i kön så massa saker tog slut. Det blev en lunch bestående av vitt formbröd med smör, gul paprika, och fanta. Läsk var det länge sen jag drack, så det vägde upp det hela till en kalasmåltid. Efter den såkallade lunchen fick vi höra en föreläsning om magnetröntgen och andra tekniker att läsa av ett område utan att gräva upp det, det var intressant men jag sov i princip. Skyllde på lunchen och fasade för middagen de skulle bjuda på senare. Skulle den bestå av vitt formbröd med ost? Eller kanske mörkt bröd? Trots farhågorna var middagen heeelt okej, lasagne och sallad. Vi stannade i Matikum från 17 till 22 och drack öl, pratade och skrattade. Sen blev det en sk pubrunda igen, där vi byggde oss ett eget bord på Uplands och gjorde trädgården i stort sett oframkomlig för alla andra som var där. Hade en riktigt trevlig kväll! Which reminds me, jag ska höra med Arijeta om hon nappade på förslaget hon fick av nån kille...

Om ni undrar så går boendet än så länge över förväntan. Det kan bero på att vi bara bott tillsammans sex dagar, eller på att jag ofta inte är i lägenheten... eller så är det mest jag som trivs bra för att Johan bakar bullar och kladdkaka som jag får äta.

Förresten, som vanligt när kombinationen jag + grupp + alkohol uppstår råkade jag berätta den roliga historien om hamstern. Undrar varför man fortsätter med ett så misslyckat partytrick?

Jag ska försöka komma ihåg att ta med mig kameran lite, så kommer det kanske några bilder också! Bra va Cissi? ;)

Tiden är fel så bry er inte om den. Jag kommer nog på hur man ändrar så småningom. Den är 14.41 nu, mkaj?

Inga kommentarer: