lördag, september 23, 2006

Pubrunda

Tecken på att man är berusad:

1) Man vill inte sova när man kommer hem, man vill leka med datorn. Och man förbannar sina vänner som inte är online klockan tre på morgonen. Stavningen är dessutom lite klurigare än vanligt.
2) Man lägger jämna busspengar i sin ficka, men rotar ändå i plånboken när man väl går på.
3) Man väntar (inte för första gången) på bussen på fel sida av torget tills någon vänlig själ berättar att min buss ju går från andra sidan. (Ja det är sant Veronika, reta mig inte.)
4) Känseln i ansiktet kommer och går.

Ja, som sagt govänner, pubrunda. Enligt vår nystartade men dock omedvetna tradition får en pubrunda inte bestå av mer än tre pubar - av de tretton som man planerat. Vi möttes därför på Norrlands, men gick snabbt vidare till Västgöra. Mysigt källarvalv och konstig öl. Vidare till bankomat, sen ÖG. Där blev vi ett tag. Cecilia introducerade oss mindre vetande för en ljuvlig shots vid namn Baby Guinness. Trots det avskräckande namndet var det en chokladig god historia... För övrigt måste jag ge en liten applåd för studentpriserna på alkohol! En öl kostar 19-27 kronor, en fyra kostar 38, och en shots kostar 39. Trots dessa kap känner jag mig lättad över att studiemedlet kommer på måndag...
Arijeta och Cecilia gick vidare till Värmlands för att dansa, men jag stannade kvar. Det var ju bra, för jag tycker inte om att dansa. Och så var det inträde dit. Och så fick jag nu istället chansen att prata med några som jag inte pratat med annars. Alltså, ska man välja pluggkompisar kan jag nog tipsa om såna som pluggar om antiken eller om arkeologi, dom är liksom snälla hela bunten. Iochförsig har det kanske inte just med kurstillhörigheten att göra, men ändå.
När ÖG stängde 01 så gick vi till något ställe som hette något. Något på F tror jag tom. Där drack vi öl på uteserveringen och hade det trevligt. Det enda molnet på min himmel just då var att en kursare började prata om sig själv som ingenting värd, att han försökt ta livet av sig en gång och kommer försöka igen, ingenting är värt något, det finns förlorare och det finns vinnare. Jag kände bara för att gråta när han började. Vem har inte haft såna tankar? Men när någon yttrar dom högt, jag vet inte, det var riktigt jobbigt. För övrigt var det andra gången idag jag blev gråtmild; den andra var när jag och Veronika på förmiddagen gick på stan och sen såg en korvgubbe. Han var gammal och liten, och hade sitt korvstånd på en flakmoppe. Iklädd svart gammaldags hatt och en randig fin skjorta liksom hoppade han upp från sin plats när vi gick mot honom. Veronika ville ha en korv, och han fråga sådär farbroreligt: "Senap och ketchup?" varpå Veronika svarade: "Bara ketchup tack". Ja, jag förstår att det är svårt att förstå mina känslomässiga strömningar, men jag var nära till gråten då. Och blev det alltså senare igen när kursaren började.

Sista bussen hem gick 2.30 från (ena sida, den rätta sidan) av torget. Framför mig satt en blond tjej och spydde så det skvalade. Mmm härliga nattbuss. Jag förstår nästan att man får betala kontant på just nattbussarna... Innan bussen skulle avgå sprang det på en kille som kände blondinens kille (eller ragg, vem vet) och ville få ett nummer av honom - hennes bästis nummer. Hon var dock så däckad och spyende att hon inte var kontaktbar, så killen försökte själv istället. Flera gånger bad han oss övriga passagerare om hjälp och råd; vid ett tillfälle ville han ha papper och penna, och vid ett annat undrade han om någon annan kände till mobilmodellen eftersom han själv inte gjorde det. Det var "på liv och död" informerade han oss.

Tänk att kunna vara odrägligt full och spy och lukta illa - men att ha någon pojke som håller om en då. Som tar bort ens hår från ansiktet, och som håller om en och bryr sig om en. Fastän man spyr och luktar illa. Tänk.

Imorgon ska jag läsa en Etnologibok, 130 sidor, och skriva lite om den. Sen blir det in till stan för mig Vonk och Kasp - lördagsfika på Smålands och lite shopping på stan. Så, jag borde sova nu. Klockan är 3.37 nu, och jag måste snart upp för att hinna med allt som hinnas med skall. Huvalien. Men tro nu inte att jag är dum som sitter och skriver nu - hade jag inte gjort det inatt hade jag gjort det imorgon. Ju. Förstog ni?

Däremot kommer det nog upp lite bilder imorgon, antingen här eller i bilddagboken (http://ppf.bilddagboken.se), så håll utkik. Om ni vill se på bilder dvs. Annars kan ni ju blunda så mycket ni vill.

Ja, godnatt allesammans därute då.

*Stjärnorna de tindra så klara....*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du hade en trevlig kväll såg jag!! :-)
men bussfärden lät inte sååå mysig ;-)
Hoppas ni får en härlig dag på stan!! Jimp o ja ska åka å simma!

P sa...

Jodå kvällen var trevlig :D
Men det var just det där med nattbussen ja... som tur är åker jag ju inte över en timme längre, utan bara 10 min, annars vore det ännu jobbigare med spyor och fyllon :/
Hoppas simningen gick bra!