onsdag, september 06, 2006

Vilse i Pannkakan

Igår bevistade jag den eminenta reccemottagningen på Smålands Nation - där för övrigt Carl von Linné varit medlem, det ni. Det blev rundvandring på nationen där de olika underföreningarna presenterade sig. Självklart skrev jag upp mig på intresselistan för orkestern, Glasblåsarna. Råkade även ivrigt räcka upp handen när de undrade om någon spelat på en tuba nån gång, och de blev som saliga och förväntar sig nu att ett riktigt tubaproffs dyker upp på repet på söndag. Undrar om de blir arga om jag kommer dit i egenskap av klarinettist.
Efter rundvandringen bjöds vi på middag, med snaps och sång som sig bör. Fast snapsen fick vi betala själva. Men 17 kronor är ju överkomligt.

För er som vill ha en liten redovisning av snapsvisorna som sjöngs igår kommer här ett exempel:

Svärmor
Melodi: La Paloma
Den da' då jag dränkte svärmor i Volgasjön,
jag sa kärringjävel, be nu din sista bön.
Hon flöt, men jag kasta sten
på na' tills hon sjönk.

Det var en trevlig kväll, trots att jag var trött. Hade föreläsning 10-12, och sen satt jag i biblioteket och läste fram till middagen klockan 19. Och så här är det va, Smålands ligger nära Universitetshuset, som ligger nära Engelska Parken där jag pluggar. Både domkyrkan och Universitetshuset är stora byggnader, och bra kännetecken när man ska gå någonstans. Men inte fan hjälpte det mig, jag gick förstås vilse och hamnade på Trädgårdsgatan. Som vanligt när jag kommer till Trädgårdsgatan gav jag upp och ringde till Veronika som fick guida mig rätt.
Fast det var ändå en ganska liten gå-vilse-upplevelse. Det var värre när jag kom till stan från Flogsta och inte gick av på samma gata som jag brukar. Skulle då gå till Stora Torget och därifrån ta bussen till Årsta. Såg med glädje hur en 7:a rullade in på torget och sprang med lätta fötter fram till den. Glädjen utbyttes dock snabbt i förvirring när jag såg att bussen inte gick till Årsta. Frågade busschauffören, ibland står det ju fel på bussarna, men han sa med farfarsvänlig röst att "Den går från andra sidan". Jag hann både titta på honom med en hatisk idiotförklarande blick och svära över det katastrofala systemet för bussar i Uppsala - där man ska gå till olika hållplatser vid olika tider, även om man ska till samma ställe. Idiotiskt. Började nästan k0nstatera att till och med buss-systemet på Färingsö (där bussarna går varannan timme ) är bättre, men hejdade mig när Veronika kom till undsättning - som vanligt. Fick en aha-upplevelse när jag insåg att det var jag som kommit till torget från motsatt håll än det jag brukar. Då hamnar ju faktiskt hållplatsen på "andra" sidan. Men, hata mig inte, torget är ju runt. Inte lätt att lokalisera sig då.

Idag ska jag eventuellt träffa Arri och några vänner till henne i Kantorn och baka pizza, får se hur det blir. Först och främst måste jag läsa lite, och så tänkte jag kanske gå till Gränby och förtidsrösta. Fast jag vet fortfarande inte vad jag ska rösta på. Tvättstuga har vi idag också - jippi rena kläder!

För övrigt är jag sugen på choklad. Eller kanelbullar. Men det är inte helg nu! Baskemej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

HA HA HA HA!!! DU E FÖR GO´!!! SER FRAMFÖR MIG EN FÖRVIRAD NILLA PÅ TORGET MELLAN ALLA BUSSAR ;-D
KANSKE SKULLE HA EN KOMPASS!!!

P sa...

Hmm tyvärr hjälper nog inte en kompass så mycket.. en personlig vägvisare däremot, det vore grejer det!